A. Γενικές Πληροφορίες του Μαθήματος «Διπλωματική Εργασία»

  1. Τίτλος και Εξάμηνο: «Διπλωματική Εργασία» — Προπτυχιακό Μάθημα 7ου—8ου Εξάμηνου (Ετήσιο) για το Ακαδημαϊκό Έτος 2017–2018.

  2. Κατηγοριοποίηση του Μαθήματος: Σύμφωνα με τον Οδηγό Προπτυχιακών Σπουδών για το Ακαδημαϊκό Έτος 2017–2018 για το Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών το μάθημα θεωρείται Μάθημα ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ.

  3. Διδακτικές και Πιστωτικές Μονάδες ECTS: Το μάθημα αντιστοιχεί σε 8 Διδακτικές Μονάδες (ΔΜ) και σε 12 Πιστωτικές Μονάδες (ΠΜ) ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System—ECTS).

  4. Κωδικός του Μαθήματος: Ο κωδικός του μαθήματος είναι AL461 (σύμφωνα με τον Οδηγό Προπτυχιακών Σπουδών για το Ακαδημαϊκό Έτος 2017–2018).

  5. Υπεύθυνος του Μαθήματος: Μιχαήλ Ν. Βραχάτης,
    Ηλεκτρονική Διεύθυνση: vrahatis@math.upatras.gr,
    Γραφείο: B/M 241 [τηλ. 2610/99-7274]   &   Εργαστήριο: B/M 248 [τηλ. 2610/99-7248].

  6. Επιβλέπων: Μιχαήλ Ν. Βραχάτης,
    Ηλεκτρονική Διεύθυνση: vrahatis@math.upatras.gr,
    Γραφείο: B/M 241 [τηλ. 2610/99-7274]   &   Εργαστήριο: B/M 248 [τηλ. 2610/99-7248].

  7. Επιλογή Θέματος: Ο επιβλέπων προσφέρεται να δώσει, να καθοδηγήσει και να επιβλέψει διπλωματικές εργασίες στην ευρύτερη περιοχή της κατεύθυνσης «ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ & ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ». Το θέμα της εργασίας ορίζεται κατόπιν συνεργασίας μεταξύ του φοιτητή και του επιβλέποντα σε κάποιο επιστημονικό θέμα των ενδιαφερόντων τους, ενώ η εργασία εκπονείται αποκλειστικά από τον φοιτητή σε συνεργασία με τον επιβλέποντα.

  8. Ανάθεση της Διπλωματικής Εργασίας: Η ανάθεση της Διπλωματικής Εργασίας αρχίζει με την έναρξη του χειμερινού εξαμήνου εκάστου ακαδημαϊκού έτους. Η εργασία, αν και μπορεί να εκπονείται σε δύο ακαδημαϊκά εξάμηνα, υποχρεωτικά αυτά είναι το χειμερινό και το εαρινό εξάμηνο του ίδιου ακαδημαϊκού έτους.

  9. Εκπαιδευτικό Υλικό: Εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος μπορεί να βρεθεί στην Open eClass—Πλατφόρμα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης του Τμήματος Μαθηματικών ή/και στην Open eClass—Πλατφόρμα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών οι οποίες είναι δυναμικές και δίνουν την δυνατότητα στο χρήστη εκπαιδευτικό να καταχωρεί εκπαιδευτικό υλικό. Επιπλέον, στους ιστότοπους αυτούς μπορούν να βρεθούν πληροφορίες που αφορούν στο μάθημα όπως ανακοινώσεις, σύνδεσμοι, ασκήσεις, σημειώσεις και παρουσιάσεις, λογισμικό, κτλ. Επειδή η έρευνα και η συνεχής αναζήτηση αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά ενός επιστήμονα, ενθαρρύνουμε και παροτρύνουμε τον εκπαιδευόμενο να μάθει να αναζητεί και να ανακαλύπτει επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό της αρεσκείας του που θα τον βοηθήσει στην μελέτη του. Για παράδειγμα, αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί αναζητώντας εκπαιδευτικό υλικό σε Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες καθώς και σε ιστοσελίδες οι οποίες μπορούν να εντοπιστούν με διάφορες Μηχανές Αναζήτησης στο Διαδίκτυο χρησιμοποιώντας κατάλληλα ερωτήματα (queries), (π.χ. με την μηχανή αναζήτησης Google και ερωτήματα όπως α) αριθμητική ανάλυση αναζητούνται ιστοσελίδες που περιέχουν τις λέξεις «αριθμητική», «ανάλυση», β) "αριθμητική ανάλυση" αναζητούνται ιστοσελίδες που περιέχουν ακριβώς τη φράση «αριθμητική ανάλυση», γ) "αριθμητική ανάλυση" λογισμικό αναζητούνται ιστοσελίδες που περιέχουν ακριβώς τη φράση «αριθμητική ανάλυση» και τη λέξη «λογισμικό», δ) "αριθμητική ανάλυση"–σημειώσεις αναζητούνται ιστοσελίδες που περιέχουν ακριβώς τη φράση «αριθμητική ανάλυση» και αποκλείει τις ιστοσελίδες που ενώ περιέχουν τη φράση «αριθμητική ανάλυση» περιέχουν και τη λέξη «σημειώσεις», ε) "γραμμικά συστήματα" OR "μη–γραμμικά συστήματα" αναζητούνται ιστοσελίδες που περιέχουν ακριβώς τη φράση «γραμμικά συστήματα» ή τη φράση «μη–γραμμικά συστήματα» κτλ.). Επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό μπορεί να αντληθεί και από διάφορες Εγκυκλοπαίδειες Απευθείας Σύνδεσης, (online encyclopedias) προσβάσιμες στο διαδίκτυο (όπως για παράδειγμα τις Βικιπαίδεια, CodePedia, Encyclopedia of Mathematics, LivePedia, PlanetMath, Scholarpedia, Wikipedia κ.α.) ή ακόμη και από αντίστοιχους συνδέσμους όπως για παράδειγμα οι MathWorld, MERLOT, Open Textbook Catalog, Wikibooks. Επίσης εκπαιδευτικό υλικό σε μορφή παρουσιάσεων με διαφάνειες μπορεί να αντληθεί από διάφορους συνδέσμους όπως για παράδειγμα από το σύνδεσμο SlideFinder καθώς και από βιντεοσκοπημένες διαλέξεις όπως για παράδειγμα από το σύνδεσμο LearnersTV. Τέλος υπάρχουν διάφοροι ιστότοποι στους οποίους υπάρχουν σύνδεσμοι Μαζικών Ανοικτών Απευθείας Σύνδεσης Μαθημάτων—Massive Open Online Courses (MOOC) (για μια πλήρη λίστα βλ. http://www.mooc-list.com/) στους οποίους παρέχονται δωρεάν διαδικτυακά πανεπιστημιακά μαθήματα από διάφορα κορυφαία πανεπιστήμια όπως για παράδειγμα ενδεικτικά αναφέρουμε τους ιστότοπους Academic Earth, Canvas Network, Coursera, edX, Future Learn, iversity, Khan Academy, NovoEd, OpenLearning, Open2Study και Udacity. Επίσης αντίστοιχα μαθήματα μπορούν να βρεθούν σε διάφορους ιστότοπους όπως ενδεικτικά αναφέρουμε τους ιστότοπους Alison, FreeEdNet, Free IT Online Courses, Free Online Courses With Certificate, Google Developers Academy, Google Developers University Consortium, How-To Geek, Online Courses, Open Culture, OpenLearn, Open Yale Courses, Postgraduate Courses, Stanford Online και TopFreeClasses. Τα παρεχόμενα μαθήματα στους παραπάνω ιστότοπους παρέχονται σε διάφορες γλώσσες περιλαμβανόμενης και της Ελληνικής γλώσσας (για παράδειγμα βλ. Khan Academy Ελληνικά).

  10. Παρουσίαση και Αξιολόγηση της Διπλωματικής Εργασίας: Σύμφωνα με τον Οδηγό Προπτυχιακών Σπουδών για το Ακαδημαϊκό Έτος 2017–2018 η παρουσίαση και αξιολόγηση της Διπλωματικής Εργασίας είναι δημόσια, σε ιδιαίτερη ανοικτή ημερίδα, κοινή για όλες τις Διπλωματικές Εργασίες της ίδιας εξεταστικής, η ημερομηνία της οποίας έχει αναρτηθεί στον ιστότοπο ανακοινώσεων του Τμήματος με ευθύνη του Προέδρου του Τμήματος, τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν την πραγματοποίησή της. Η παρουσίαση κάθε Διπλωματικής Εργασίας διαρκεί προκαθορισμένο χρόνο. Μετά την παρουσίαση της εργασίας, τα μέλη της τριμελούς επιτροπής και το υπόλοιπο ακροατήριο υποβάλλουν ερωτήσεις επί θεμάτων που θίγει η εργασία στον φοιτητή. Μπορούν, ωστόσο, να τίθενται και ερωτήσεις επί βασικών πτυχών του ευρύτερου γνωστικού πεδίου στο οποίο εμπίπτει η Διπλωματική Εργασία. Η αξιολόγηση της Διπλωματικής Εργασίας γίνεται με βάση την πληρότητα του περιεχομένου της, τα πιθανά στοιχεία πρωτοτυπίας, το βαθμό ανταπόκρισης στις απαιτήσεις του θέματος και τις οδηγίες του επιβλέποντος, την αισθητική ποιότητα των παραδοτέων της εργασίας και την προφορική παρουσίαση και εξέταση. Μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης, η εξεταστική επιτροπή συμπληρώνει και υπογράφει σχετικό έντυπο βαθμολογίας στο οποίο περιέχεται ένας κοινός βαθμός του μαθήματος «Διπλωματική Εργασία». Το πρακτικό εξέτασης κατατίθεται στη Γραμματεία με ευθύνη του επιβλέποντα μαζί με το βαθμολόγιο από την Ηλεκτρονική Γραμματεία. Μετά το πέρας της εξεταστικής περιόδου Σεπτεμβρίου για το ακαδημαϊκό έτος της δήλωσης του μαθήματος «Διπλωματική Εργασία» και στην περίπτωση που η Διπλωματική Εργασία δεν έχει ολοκληρωθεί, ο φοιτητής, εάν επιθυμεί να συνεχίσει, υποχρεώνεται να υποβάλλει νέο έντυπο εκπόνησης Διπλωματικής Εργασίας (και φυσικά να δηλώσει εκ νέου το μάθημα), και όχι απαραίτητα με τον ίδιο επιβλέποντα. Ο επιβλέπων δεν δεσμεύεται για τη συνέχιση της εκπόνησης μιας Διπλωματικής Εργασίας από φοιτητή που καθυστερεί την εργασία του πέραν του ενός ακαδημαϊκού έτους (συμπεριλαμβανομένης της εξεταστικής περιόδου Σεπτεμβρίου). Σε περίπτωση αλλαγής επιβλέποντα Διπλωματικής Εργασίας, το έντυπο εκπόνησης πρέπει να υπογράφεται και από τα δύο μέλη ΔΕΠ.